Die Lügner

« I was around 12 years old when i imagined a camera.
This camera I conceived was attached to my head, could be used any time and ‘took pictures’ when I wanted it to, and from the angle I chose.
The focus of that apparatus was outside me.

I myself was often depicted in those first pictures.
My aim was not so much to see, as to ‘feel’ an image. Somehow the moment when I pressed the release was extraordinary, a faltering in the course of the day, a deceleration, a dead point that engraved the image on my brain. These initial self-portraits were then joined by new images of objects bathed in a mysterious light, or images of people I wanted to get in contact with, to whom I felt somehow bound. There were no restrictions, just the compilation of a huge archive of imaginary images. »

NZZ / Neue Zürcher Zeitung November 2010
Moved pictures – moving pictures
Fotostiftung Schweiz presents works by Ruth Erdt

Philipp Meier
What may sound like a play – „Die Lügner” (The liars) – is one indeed: somewhat of a family drama, implemented in photographs by Ruth Erdt (born 1968). Since a good 25 years the artist from Zurich documents people from her closest living environment. Whereas the term “documentary”, may fall too short in her case. As an artist, the photographer takes the liberty to go much further than that with her work. It’s not about a realistic picture of her own world. She rather finds the material for her fictional, interpersonal stories in privacy and trust among her family and friends.
These stories are captured in her pictures–sometimes moved and set to music. Ruth Erdt considers thereby photography as an extremely suitable form of fiction.

Exposure and indefiniteness
The latest work of Erdt’s strategy is now presented by the Fotostiftung Schweiz as the newest result of its securing of evidence of the Swiss photography scene.
The work with the title „Die Lügner“ dates back to an earlier piece, which Ruth Erdt presented in 2001 by the name “The Gang” in form of a publication.
Erdt’s children, her partners, friends, strangers, animals and the photographer herself occur in that family saga in the broadest sense. Some of those protagonists are now also acting in „Die Lügner“.
Loosely hanging pictures in colour and black and white in different formats build a prologue to the central installation of the show: The 10-minute double projection, that seems to be a continuous flow of pictures. Apart from the acoustic environment, composed by Marc Zeier, this installation lives mostly from the clever combination of the pictures:
Strong, moving impressions are made, which slowly condense into a story of interpersonal emotional worlds. Adolescence and aging, tenderness and violence, safety and loneliness are mentioned. However, a specific reference to the reality of the shown protagonists stays out. Ruth Erdt’s exposures of privacy slide continuously into the indefiniteness of fiction. Her attention belongs much more to the unsaid than to the directly shown. This probably also explains the title of this work.

Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner Ruth Erdt, Die Lügner

BRUMMFILM
Von Daniel Morgenthaler / Züri Tipp TA Media Nov. 2010
Es brummt im Winterthurer Bienenhaus der Fotografie. Nicht nur dank den hochkarätigen Ausstellungen im Fotozentrum – zum Beispiel Stefan Burgers Soloschau im Fotomuseum. Sondern auch wegen einer Installation von Ruth Erdt in der Fotostiftung Schweiz: Die 1967 geborene Zürcherin hat den hintersten Raum des Ausstellungssaals völlig abgedunkelt und lässt darin eine Art Diashow mit jüngeren und älteren Aufnahmen über die ganze Wand laufen. Untermalt wird die Bildfolge von einem akustischen Umfeld von Marc Zeier, das manchmal insektenhaft brummt, dann wieder wie ein herannahender Zug tönt. Ein unaufhörliches weisses Rauschen, wie es dem scheinbar endlosen erdtschen Bildfluss durchaus entspricht.
Die fast filmische Präsentationsweise bedingt aber noch nicht, dass sich die einzelnen Momentaufnahmen zu einer Erzählung verbinden. Auch wartet man vergeblich darauf, dass einige der Abgelichteten in der Tonspur zu sprechen beginnen. Das ist vielleicht auch besser so, weil die oft (halb) nackt in ihrem häuslichen Umfeld gezeigten Bildprotagonisten ohnehin nicht die Wahrheit sagen würden. „Die Lügner“ nennt die Künstlerin sie – es ist gleichzeitig der Ausstellungstitel – , und zwar weniger deshalb, weil es sich bei ihnen um ausgewiesene Schwindler handelt. Als vielmehr darum, weil die Dargestellten die Kamera immer auch als Fenster zur Welt verstehen, „wohl wissend, wie weit eine Fotografie reisen kann“, wie es Erdt in der schmalen Begleitpublikation selber formuliert. Und somit auf den Aufnahmen automatisch nie ganz sich selbst sind. (…)